10 نوع میوه خشک متنوع با ارزش خرید شگفت انگیز!

میوه خشک

میوه خشک چیست و چرا استفاده می شود؟

از جمله مواد غذایی که از انسان های اولیه تا کنونی از آنها بهره می گیرند میوه ها هستند. شاید این نکته را بدانید که انسانها در ابتدا تنها از میوه ها به عنوان وعده غذایی استفاده می کرده اند. اما این محصولات غذایی اکنون آسان تر و فراوان تر از گذشته در اختیار ما هستند. ویتامین های سرشار میوه ها و به خصوص میوه خشک روند سلامتی انسان را بیشتر کرده همچنین نیاز به جایگزین برای ویتامین های مورد نیاز بدن را کاهش می دهد. نکته ای که وجود دارد نگهداری از میوه ها نیازمند دقت بالایی است. به عنوان مثال میوه های هر فصل بایستی در همان فصل استفاده شود. اما با گرفتن آب میوه ها و فرآوری طبیعی آنها می شود به عنوان میوه خشک در دیگر فصل های سال هم از آنها استفاده کرد. دلیل استفاده از میوه خشک دسترسی به هر نوع میوه در سایر زمان های سال با هزینه اندک است.

میوه خشک چگونه تهیه می شود؟

میوه خشک از فرآیند حذف آب از میوه به منظور جلوگیری از خراب شدن یا به اصلاح گندیدگی بدست می آید. در این فرآیند از فساد میوه ها جلوگیری می شود. 4 روش برای خشک کردن میوه ها وجود دارد.

  • روش آفتابی خشک کردن میوه ها

این روش از قدیمی ترین روش ها برای بدست آوردن میوه خشک است. در این روش پس از شست و شوی دقیق میوه ها و خورد کردن آنها بایستی به صورت مستقیم زیر نور خورشید و محیطی تمیز پهن شوند. بایستی در طول روز به آنها رسیدگی کرد تا از پلاسیده شدن آنها جلوگیری کرد. پس از خشک شدن تا 80 درصد می توان آنها را جمع آوری کرد و در محیطی خشک و خنک نگهداری کرد.

  • استفاده از دستگاه خشک کن یا دی هیدراتور

این روش هم تقریبا مانند روش قبلی است ام به صورت صنعتی این کار انجام می شود. یعنی ابتدا شست و شو سپس قرار دادن در دستگاه خشک کن. در مرحله بعد تنظیم دما بسیار مهم است. پس از انجام فرآیند که سریعتر از روش قبلی است می توان میوه ها را جمع آوری و استفاده کرد. البته بایستی میوه ها را بررسی و جابجا کرد تا به صورت یکدست عمل دی هیدراته انجام شود.

  • خشک کردن در فر یا گرمادهی

این ورش هم تقریبا با دو روش قبلی مشابه است. یعنی ابتدا میوه ها ره به خوبی شست و شو می دهیم پس از خورد کردن در سینی فر می چینیم. پس از تنظیم دمای مناسب به آنها رسیدگی می کنیم و بررسی می شود که میوه ها به صورت یکدست خشک شوند. در نهایت می توانیم میوه ها را جمع آوری کرده و مورد استفاده قرار دهیم.

  • فریز درایینگ یا استفاده از روش انجمادی برای خشک کردن میوه ها

این روش بسیار گران تر از 3 روش دیگر است و در حجم زیاد معمولا در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد! ابتدا میوه ها به خوبی شست و شو داده می شوند و پس از خورد شدن دمای آنها به سرعت پایین می آید. در این مرحله از تصعید بهره گیری می شود. یعنی اینکه بلافاصله میوه ها در دستگاه فریز درایر قرار می دهند. این دستگاه با ایجاد خلا و افزایش تدریجی دما باعث تبخیر مستقیم یخ از حالت جامد به بخار می شوند. همانطور که اشاره شد به علت هزینه بالا این روش معمولا در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.
طرز تهیه میوه خشک

نکات مهم در فرآیند تولید میوه خشک

برای بدست آمدن میوه خشک مرغوب بایستی نکاتی را رعایت کرد. با رعایت این نکات بالاترین کیفیت از ایم محصولات را در اختیار خواهیم داشت. در ابتدا می بایست در انتخاب میوه ها دقت بالایی بخرج داد. میوه های سالم، تازه و با کیفیت بهترین گزینه هستند. بهداشت اهمیت بالایی در محصولات غذایی دارد. به همین دلیل شست و شو و به خصوص ضد عفونی کردن میوه ها نباید از اهمیت خارج شود. سپس آماده سازی میوه ها یعنی دسته بندی بر اساس سایز و خورد کردن یکدست آنها در دستور کار قرار می گیرد. دقت کنید که رنگ میوه ها نباید تغییر کند و در حد امکان تا پایان کار رنگ اولیه خود را حفظ نماید. پس از انتخاب روش خشک کردن میوه ها بر اساس هدف خود در طول فرآیند خشک کردن بررسی می کنیم که میوه خشک یکدست و مناسب داشته باشیم. در طول این فرآیند باید میزان رطوبت میوه ها دقیقا بررسی شود. این میزان در میوه های مختلف متفاوت است و در ماندگاری آنها تاثیر فراوانی دارد. در نهایت با رعایت کامل بهداشت می توان آنها را بسته بندی کرد.

10 نوع میوه خشک شده با میزان رطوبت

  1. انگور (معروف ترین میوه خشک) میزان رطوبت 15-18
  2. زرد آلو خشک میزان رطوبت 15-20
  3. انجیر خشک میزان رطوبت  18-24
  4. خرما خشک میزان رطوبت 15-20
  5. سیب خشک میزان رطوبت 20-25
  6. آلو خشک میزان رطوبت 18-22
  7. توت خشک میزان رطوبت 15-20
  8. موز خشک میزان رطوبت 15-18
  9. هلو خشک میزان رطوبت 18-24
  10. گلابی خشک میزان رطوبت 20-25

این میوه ها با رعایت اصول و به خصوص میزان رطوبت بالاترین ماندگاری را خواهد داشت. همچنین در مورد خواص آنها در ادامه توضیحات مختصری خواهیم داد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید در بخش جست و جوی سایت کلمه خواص میوه خشک را تایپ کنید.

خواص میوه های خشک برای بدن انسان

  • انگور خشک : خواص : دارای آنتی اکسیدان، فیبر، آهن
  • زرد آلو خشک : خواص: ویتامین A، فیبر، پتاسیم
  • انجیر خشک : خواص، فیبر بالا، آنتی اکسیدان ها، کلسیم
  • خرما : پتاسیم، فیبر، انرژی بالا و سریع
  • سیب خشک : ویتامین C، فیبر، آنتی اکسیدان ها
  • آلو خشک : فیبر بالا، آنتی اکسیدان ها، آهن
  • توت خشک : ویتامین C، آهن، آنتی اکسیدان ها
  • موز خشک : پتاسیم، ویتامینBفیبر
  • هلو خشک : فیبر بالا، پتاسیم، ویتامین C

جلوگیری از تغییر رنگ یا قهوه ای شدن میوه خشک

دلیل قهوه ای شدن میوه ها قبل از خشک کردن اکسیداسیون آنزیمی است. برای جلوگیری از این اتفاق راهکاری هایی وجود دارد. با استفاده از هر کدام از روش های ذکر شده می توانید میوه خشک با کیفیت بالا داشته باشید.

  1. استفاده از محلول آب و آّب لیمو ( به مدت 3 تا 5 دقیق میوه ها را در محلول 1 واحد آبلیمو و 4 واحد آب قرار می دهیم سپس خارج می کنیم)
  2. استفاده از محلول آب و اسید اسکوربیک (ویتامین C) محلولی به میزان 1 قاشق چای خوری از اسید و یک لیتر آب تهیه نموده پس از سپری شدن 3 الی 5 دقیقه آنها را خراج کرده و با دستمال خشک می کنیم)
  3. استفاده از محلول آب و نمک ( در یک لیتر آب یک قاشق چایخوری را حل می کنیم. میوه ها را 1 الی 2 دقیقه در آن قرار می دهیم و سپس خشک می کنیم)
  4. استفاده از محلول آب و شکر (یک قاشق غذاخوری را در یک لیتر آب حل می کنیم میوه ها را 10 دقیق در آن قرار می دهیم سپس خشک می کنیم)
  5. استفاده از بخار (به مدت 1 الی 2 دقیقه میوه ها را بخار می دهیم و بلافاصله در آب سرد می گزاریم سپس خشک می کنیم)
  6. استفاده از اسید سیتریک (میزان 1 قاشق چای خوری را در یک لیتر آب حل کرده میوه ها را 3 تا 5 دقیقه در آن قرار می دهیم سپس خشک می کنیم)
  7. استفاده از آب پرتقال یا آب آناناس (به مدت 3 تا 5 دقیقه میوه ها در آب پرتقال یا آناناس طبیعی قرار می دهیم سپس با دستمال تمیز خشک می کنیم)

در تمامی این روش ها می شود از قهوه ای شدن یا تغییر رنگ میوه ها جلوگیری کرد. ظاهر بهتر و کیفیت بالاتر میوه های خشک شده نتیجه استفاده از هر کدام روش هاست.

استفاده از میوه خشک همراه با آجیل

ما روزانه در حال استفاده از انواع مواد غذایی هستیم. در عصر حاضر و با شرایط به وجود آمده برای انسانها استفاده از غذاهای به اصطلاح فوری مشکلات زیادی را برای انسان بوجود آورده است که از اصلی ترین آنها می توان به چاقی، فشار خون بالا، چربی خون و موراد دیگر اشاره کرد. اما با استفاده از وعده های غذایی مناسب و سالم می توان مقدار زیادی از این مشکلات را پیشگیری کرد. میوه خشک و آجیل از این دست مواد غذایی هستند. شما می توانید با استفاده به صورت روزانه انواع ویتامین و املاحج مورد نیاز بدن را تامین نمایید. همچنین به عنوان میان وعده یا مکمل غذا کمک بالایی به سلامت جسمی و شادابی خود خواهید کرد. پیشنهاد می کنیم حتما در طول روز محصولات طبیعی استفاده کنید.

آموزش تصویری تهیه میوه خشک شده

https://youtu.be/Zl4wTcCPJu0?si=rdkbsicoAYGm9iS3

دیدگاهتان را بنویسید